Autor |
Wiadomość |
Gość
|
Wyklad 3.12.2008 |
|
Przedsiębiorczość lokalna, wykład 3.12.2008
Rozwijanie konkurencji w gminie dylemat wyboru politycznego
Potrzeba sprostania jakościowym wymaganiom odbiorcy
Presja kosztowa Ochrona personelu
Pożytki konkurencji w systemie świadczenia usług
- Najbardziej oczywistym pożytkiem płynącym z konkurencji jest zwiększenie wydajności, lepsze wykorzystanie każdej złotówki
- Konkurencja zmusza publiczne (i prywatne) monopole do reagowania na potrzeby klientów
- Konkurencja sprzyja innowacyjności, monopol zabija ja
- Konkurencja podnosi morale pracowników instytucji publicznych i pobudza ich ambicje
Rodzaje konkurencji w systemie świadczenia usług
1. Konkurencja miedzy firmami publicznymi i prywatnymi
2. Konkurencja miedzy firmami prywatnymi; jest to forma, z której najczęściej korzystają władze, stwarzając warunki do rywalizacji prywatnych firm o prawo świadczenia pewnych usług publicznych; można tu wyróżnić kulka metod:
- Zrzucenia z siebie ciężaru świadczenia usług,
- Wykupywanie pewnych usług,
- Zawieranie umów z firmami prywatnymi
3. Konkurencja miedzy firmami prywatnymi
4. Stwarzanie warunków konkurencji dla agencji świadczących usługi pewnym innymi agencjom rządowym
Zasada konkurencji w systemie świadczenia usług: UZASADNIENIE
- Monopol sprzyja ukrywaniu nieudolności i niesprawności
- Monopol hamuje zmiany
- Tam, gdzie jest konkurencja, uzyskuje się lepsze rezultaty, zwraca większą uwagę na koszty i świadczy usługi najwyższej jakości
- Konkurujące ze sobą organizacje świadczące usługi natychmiast zaczynają obniżać swoje koszty, szybko reagować na zmiany wymagań usługobiorców i robić wszystko, by zadowolić swoich klientów
- Konkurencja zmusza do innowacyjności i dążenia do doskonałości
Prawa autonomicznych partnerów gry rynkowej
- Prawo wejścia: inicjowania, prowadzenia i rozwijania aktywności (biznesu)
- Prawo kontestacji: naruszania umyślonej pozycji (strefy wpływów) innych aktorów gry rynkowej
- Prawo wyjścia: opuszczenia rynku
Rozwijanie konkurencji w gminie: KWESTIE PODSTAWOWE
- Wybór kontrahentów: w oparciu o jaki system zobiektywizowanych kryteriów dokonywać wyboru kontrahentów?
- Zawieranie kontraktów: jak formułować wymagania jakościowe?
- Weryfikacja kontraktów: jak sprawdzić i egzekwować realizowanie kontraktów?
Modelowe fazy rozwijania konkurencji w gminie
- Faza „nieformalnej gry przedsiębiorczej” Trening przedsiębiorczości
- Faza „formalnej konkurencji” Wzmacnianie gminy w roli zamawiającego usługi
- Faza rzeczywistej gry rynkowej Kumulowanie efektów procesu strategicznego uczenia się przez podstawowych uczestników gry rynkowej
Podstawowe elementy programu konkurencji:
1. Główne cele wprowadzania mechanizmów konkurencji i samego programu konkurencji
2. Identyfikacja obszarów działalności poddawanych konkurencji w układzie obowiązującego, formalnego układu administracyjnego
3. Rodzaje aktywności ( czynności) będące w zakresie działań samorządu, które nie mogą być poddane działaniom programu konkurencji
4. Preferencje co do alternatywnych form prowadzenia działalności w poszczególnych dziedzinach
5. Perspektywa czasowa
6. Zasady przejmowania przez nowy podmiot prawny personelu, lokali i majątku
7. Wzgląd na małe i średnie przedsiębiorstwa, lokalny biznes
8. Zasady rozdziału funkcji wewnątrz gminy zapewniające neutralność działania reguł konkurencji
9. Jednolite zasady kalkulacji kosztów i formowania biznes planu przez oferentów wewnątrzgminnych
10. Zasady określania i weryfikacji standardów jakości
11. Dynamiczne ujęcia standardów, ujednolicenie wymogów wobec wszystkich wykonawców zamówień gminnych
12. Sposób współdziałania z personelem poddanym regułom konkurencji oraz z organizacjami związkowymi i pracowniczymi
13. Możliwości rozwoju kompetencji w przypadku „odszczepiania: działalności gminnej
14. „Komasacje” kompetencji poprzez wykształcenie instytucjonalnych form zapewniających funkcjonowanie konkurencji, procedur przetargowych, anonsów, przygotowania umów, weryfikacji kontraktów, przestrzegania standardów jakości
15. Zasady polityki informacyjnej
16. Polityczna płaszczyzna rozstrzygania konfliktów
17. Szczegółowy tryb funkcjonowania procedur przetargowych
|
|
Śro 13:15, 24 Gru 2008 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|